Diş Çekimi Sonrası

Diş Çekiminden Sonra Dikkat Edilmesi Gerekenler

•Çekim yarasının üzerine konan tampon yarım saat kadar tutulmalıdır.Bu tampon atıldıktan sonra, gerekmiyorsa tekrar tampon konmamalı, oluşan pıhtının bozulmamasına özen göstermelidir. •Ağız suyla çalkalanmamalıdır. •Çekim sonrası iki saat kadar bir şey yenmemeli, bu süre dolduktan sonra da mutlaka ılık şeyler tecih edilmeli ve çok sıcak ya da soğuk yiyeceklerden uzak durulmalıdır. •24 saat sigara içilmemelidir. Sigara pıhtının bozulmasına ve yara yerinin iltihaplanmasına neden olabilir. Kuru soket denen bu durum uzun süre ağrıya sebep olur. •24 saat alkol alınmamalıdır. •Hiç bir şekilde çekim yerine dokunulmamalı, yara bölgesi emilip tükürülmemelidir. •Yaralı bölge 24 saat kullanılmamalıdır. Ağrı olursa aspirin dışında bir ilaç tercih edilmeli, mümkünse bunun için hekime danışılmalıdır. •Çekim yeri mutlaka temiz tutulmalıdır. Yara içerisine yemek artığı dolması önlenmelidir. Çekimden 24 saat sonra, yumuşak bir diş fırçasıyla bölge yavaşça fırçalanmalıdır. Bu sırada ılık tuzlu su gargarasından da faydalanılabilir. •Kanamanın hafif bir sızıntı halinde 6- 24 saat sürmesi normal kabul edilmektedir. Ancak aşırı bir kanama varsa ya da bu süre aşılmışsa mutlaka dişhekimine başvurulması gerekir. •Aynı şekilde, uzun süren ağrı şişlik durumlarında da hekime haber verilmelidir. •Sızıntı şeklinde devam eden kanamalarda, ıslatılmış bir çay poşeti, gazlıbezle sarılarak yara yerine konulabilir. Bu şekilde bir süre tampon yapmak, çayın içindeki bazı maddelerin kan durdurucu özelliği nedeniyle faydalı olabilir.

Alveolit diş çekimi sonrası oluşan komplikasyonlardan biridir. Diş çekimlerinden sonra bir süre devam eden ağrı ve rahatsızlık normal kabul edilmektedir. Ancak ikinci günden itibaren azalmış olmalıdır. Diş çekiminden 2-3 gün sonra çekim yerinde meydana gelen ağrı alveolitin varlığını gösterir.

Alveolit, klinik muayene ve hastadan alınan anamneze göre teşhiş edilebilir. Çekim soketinde rahatsız edici koku ve sürekli bir ağrı bütün alveolit vaklarında tipiktir. Ciddi alveolit vakalarında hastalar trismus, lenfadenopati, hafif ateş, halitozis ve halsizlikten şikayet eder.
Alveolit oluşumunun bir çok nedeni vardır. Örneğin aşırı lokal anestezik kullanımı bunlardan biridir. Travma ve kan dolaşımının az olması da alveolit nedenleri arasında sayılmaktadır. Özellikle alt 20 yaş dişlerinin olduğu bölge kanlanmanın en az olduğu bölgeler olduğu için alveolit görülme sıklığı fazladır. Sigara kullanımı ve yetersiz pıhtı oluşması da alveolit oluşmasına neden olmaktadır.

Alveolit tedavisinde öncelikle alveol soketinde kök, periost tarafından beslenemeyen nekroze kemik parçası kalmadığından emin olmak gerekmektedir. Eğer varsa öncelikle bunlar uzaklaştırılmalıdır. Sonra alveol soketi ılık serum fizyolojik ile yıkanmalıdır. Yıkama işleminden sonra alveol soketini koruduğu ve ağrıyı azalttığı tesbit edilen, gaz iyodoform, çinko-oksit öjenol patı, tetrasiklinli jelatin sünger gibi yada piyasada alveolit tedavisinde kullanılan bir çok hazır preparatlardan biri alveol soketine yerleştirilir.

Ayrıca çekim öncesi tuzlu su, %1’lik klorheksidin veya diğer antiseptik gargaralarla hastanın ağzını çalkalaması alveolit oluşma riskini büyük oranda azaltmaktadır.

Yorum Bırakın