Diş Hekimi

logo_tdb

Diş Hekimi, diş sağlığının korunması, diş ve ağız boşluğu hastalıklarının tedavisi için gerekli çalışmaları yapan kişiye verilen genel isim Diş Hekimi’dir.

DİŞ HEKİMİNİN GÖREVLERİ

– Hastanın şikayetlerini dinleyip, dişlerini muayene eder
– Gerekirse röntgen filmi çeker, inceler ve hastalığı teşhis eder
– Tedavisi olanaklı olan dişleri tedavi eder, tedavisi olanaklı olmayan dişleri çeker
– Apseli diş için reçete yazar
– Çekilmiş dişlerin yerine köprü ve protezle yenilerini takar
– Kanal tedavisi yapar
– Ağız ve diş eti hastalıklarını tedavi eder

– İnsanlara, ağız sağlığı ve temizliği konularında bilgi verir, önerilerde bulunur.

DİŞ HEKİMİNİN KULLANDIĞI ALET VE MALZEMELER

– Fotey (dişçi koltuğu)
– Davye (dişçi kerpeteni)
– Diş temizleme aletleri, diş çürüğünden koruyucu maddeler
– Dolgu maddeleri (simen, porselen)
– Anestezi solüsyonu (tedavilerde acıyı duymayı önleyen sıvı).

DİŞ HEKİMİ MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER

Diş hekimi olmak isteyenlerin;

– Üst düzeyde genel yeteneğe
– Şekil ve uzay ilişkilerini görebilme
– El ve parmakları ustalıkla kullanabilme yeteneğine sahip
– Fizik, kimya özellikle biyoloji konularına ilgili ve bu alanda başarılı
– Hoşgörülü, sabırlı, dikkatli ve sorumluluk sahibi
– Estetik anlayışı yüksek kimseler olmaları gerekir.

DİŞ HEKİMİ ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

Diş hekimleri hastanelerde, dispanserlerde veya özel muayenehanelerde görev yaparlar. Görev ortamı çok temiz ve biraz ilaç kokuludur. Diş hekimleri sürekli ayakta çalışırlar ve çalışırken hastalar ve hasta yakınları ile sürekli etkileşim halindedirler.

ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI

– Diş hekimleri, hastanelerde, özel kliniklerde, muayenehanelerde çalışırlar. Zaman zaman okul, köy ve mahallelerde diş sağlığı taramalarında da bulunabilirler.
– Kendi muayenehanelerini açabilirler.

MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER

Mesleğin eğitimi, liseden sonra Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) ile girilen çeşitli üniversitelerin “Diş Hekimliği” fakültelerinde verilmektedir.

MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI

Bu bölümlere girebilmek için Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) yeterli “Sayısal (SAY)” puan almak gerekmektedir.

EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ

Mesleğin eğitim süresi 5 yıldır. Mesleki eğitim kuramsal ve uygulamalı olarak yapılmaktadır. Temel fen derslerinden başka; Biyokimya, Protez, Deontoloji (hekimliğin kuralları, görevleri), Periodontoloji (etkin ağız bakımı), Ortodonti (diş ve çene düzensizlikleri), Pedodonti (çocuk dişleri tedavileri, sürekli dişlerin gelişimi), Ağız-Diş-Çene Hastalıkları ve Cerrahisi gibi dersler verilmektedir. Eğitim, uygulama ağırlıklı olup, fakülte kliniklerinde hastaların diş tedavilerini ve protez dişlerinin yapımını içerir.

Diş Anatomisi

MESLEKTE İLERLEME

Diş tedavi hastanelerinde servis şefi, başhekim yardımcısı, başhekim olabilirler. Fakültede araştırma görevlisi olarak çalışıp doktora yapabilirler. Yardımcı doçent, doçent, profesör unvanlarına yükselebilirler. BENZER MESLEKLER: Diş teknisyenliği, tıp doktorluğu.

BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU

– Eğitim süresince öğrenciler şartları uygunsa Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun öğrenci kredisinden, çeşitli kamu ve özel kurum ve kuruluşların verdiği burslardan yararlanabilirler.

– Meslekte kamu kuruluşlarında çalışanlar sağlık hizmetleri sınıfından ücret alırlarken, özel muayenehaneleri olanların geliri hasta yoğunluğuna göre değişir.

Klinik Bilimler

Bu branşların hekimleri hastalıkların tanısı,tedavisi,tedavide kullanılan yöntemler ve materyalleri araştırırlar.

1. Oral Diagnoz ve Radyoloji Anabilim Dalı: Ağız, diş ve çevre dokularının hastalıklarının belirtilerini, tanı koyma metotlarını, metotların güvenirliliğini inceleyen bilim dalıdır.

2. Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi Anabilim Dalı : Ağız, diş ve çevre dokularda görülen hastalıkları(kist,tümör v.b), oluşumlarını, çene eklemi problemlerini, ve ağız içerisinde cerrahi müdahale gerektiren tüm işlemleri, kullanılan yöntemleri ve materyalleri inceleyen bilim dalıdır.Çene Cerrahı

3. Ortodonti Anabilim Dalı: Dişlerin ve çenelerin birbirleriyle ilişkilerini, kapanışlarını, dişlerin ve çenelerin gelişimini hareketlerini inceler, dişsel ve iskeletsel bozuklukların tedavisini, kullanılan yöntemleri ve materyalleri inceleyen bilim dalıdır.

4. Periodontoloji Anabilim Dalı: Dişi çevreleyen (sement, periodontal ligament, alveol kemiği ve dişeti)yapılarda oluşan hastalıkların teşhisi, bu hastalıkların önlenmesi , mevcut hastalıkların tedavilerini, tedavi sonucu elde edilen sağlığın uzun süre korunması için yapılması gerekenleri inceleyen bilim dalıdır.

5. Protetik Diş Tedavisi Anabilim Dalı: Diş dizisindeki ya da ağız içindeki yumuşak dokularda oluşan kayıpların oluşturduğu konuşma, fonksiyon ve estetiğin yarattığı problemleri, bunların protez lerle tedavi yöntemlerini, tedavide kullanılan materyalleri inceleyen bilim dalıdır. Aynı zamanda eklem ve çenenin kapanış hareketlerini (oklüzyon) incelemektedir.

6. Konservatif Diş Tedavisi Anabilim Dalı: Dişlerde çürük, kırık v.b nedenler oluşan madde kaybının tedavi yöntemlerini ve dişleri çürükten korumak için kullanılan materyalleri inceleyen bilim dalıdır.

7. Pedodonti Anabilim Dalı: Çocukların ağız, diş ve çevre dokularında ortayaçıkan sorunları, çürük önleyici yöntemler i, diş tedavilerini ve bu tedavilerde kullanılan materyalleri inceleyen bilim dalıdır.

8. Endodonti Anabilim Dalı: Diş pulpasını ilgilendiren enfeksiyonlar ve bunların tedavilerini inceleyen bilim dalı.

Yorum Bırakın