Diş Eti Hastalıkları

Sağlıklı diş etinin ölçütü nedir?

• Sağlıklı diş eti görüntü olarak gül kurusu(açık) pembe renginde
  • Dişin boyun bölgesiyle birebir uyum içerisinde (kabarık ve ayrık bir şekilde olmayan)
  • Yüzeyi portakal kabuğu görüntüsünde (minik girinti çıkıntılar şeklinde) olmalıdır.

Diş Eti Hastalıklarının Nedenleri

1-Diş taşları ve bakteriyel plak:

Yeterli bir ağız hijyeninin sağlanmadığı ya da ağız hijyeni sağlamakta zorlanılan bölgelerde (yarı gömülü 20’lik dişler- çapraşık dişler-eksik dişlerden kaynaklı boşluklar vb.) diş yüzeylerinde biriken bakteri kolonileri diş eti iltihabına sebep olur.

2- İdeal olmayan diş hekimliği tedavileri:

Ara yüz çürüklerinin tedavisinde yapılan dolguların diş etine baskısı sonucu, kullanılan materyaller, yapılan kaplamaların diş etiyle olan uyumsuzluğu (kararmış diş eti görüntüsü), takmalı çıkarmalı protezlerin tasarım problemleri gibi uygulama hatalarında diş eti sağlığı olumsuz etkilenir.

Ortodontik tedavide diş yüzeylerine yapıştırılan braket olarak adlandırdığımız metal parçalar ağız ortamında dişlerin etrafında gıda birikimini, dolayısıyla bakteriyel plak birikimini arttırarak diş eti hastalıklarına sebep olan başka bir etkendir. Normal bir fırçalamadan daha fazlasının yapılması gerekmektedir.

Sert ve uygun olmayan tekniklerle yapılan diş fırçalama alışkanlıklarında diş fırçasının plastik uçlarının diş etini travmaya uğratması sonucu diş eti kısa vadede irritasyona uğrar ve uzun vadede ise diş etinin çekilmesi problemiyle karşı karşıya kalınır.

5- Kimyasal irritasyon:

Bazı ağız gargaraları, diş macunları, ağız bakım suları diş etinde iltihabi reaksiyona sebebiyet verebilir. Ayrıca protez yapımında kullanılan maddelere karşı hastanın alerjisi olması veya kalitesiz, hijyenik olmayan malzeme kullanılması durumda da aynı sonuçlar ortaya çıkabilmektedir.

6- Ağız solunumu:

Burundaki problemlerden kaynaklı hastanın özellikle uyku durumundayken nefes almak için ağzını kullandığı durumlarda diş eti hastalıkları daha sık görünür.

7- İlaç kullanımı:

Bazı hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçlar diş eti üzerinde yan etki olarak kızarıklık ve şişkinlik olarak belirti gösterebilir. Bunlar:

• Antikonvülzan olarak adlandırılan epilepsi ve bipolar bozuklukların tedavisinde kullanılan ilaçlar.(örneğin dilantin)
  • Otoimmün hastalıkların tedavisinde kullanılan immunsupresif ilaçlar. (Örneğin organ naklinde kullanılan siklosporin grubu ilaçlar)
  • Kalp hastalıkları tedavisinde kullanılan kalsiyum kanal blokörleri